Infrastructuur
Infrastructuur Grou
- A32: Grou ligt direct aan de snelweg A32. Dit is natuurlijk niet altijd zo geweest, en de realisatie van de A32 heeft veel voeten in de aarde gehad. Om hier helemaal op in te gaan, gaat iets te ver. Wel is het leuk om een globaal overzicht te hebben van de aanleg van de A32. Het begint namelijk allemaal al in 1828, toen er een provinciaalse weg tussen Steenwijk en Leeuwarden aan werd gelegd, die het veel gebruikte modderpad moest vervangen. Maar deze weg ging door centra van de aangrenzende dorpjes en steden, waardoor het een erg bochtige en onpraktische weg werd. Al voor de tweede wereld oorlog kwamen er plannen om deze weg aan te passen tot een snelweg. Maar vanwege de oorlog werd dit natuurlijk uitgesteld. Ook na de oorlog kwam er geen schort in de zaak. Dit omdat de staatkas niet goed gevuld was en bovendien de ene minister van verkeer niet altijd zo enthousiast over het plan was als de andere. Hierdoor schoten de plannen maar niet op.
Pas in 1989 was de financiering voor het stuk bij Grou rond. Sommige stukken van de weg waren al aangepast tot snel weg, andere moesten nog langer wachten dan Grou. Pas in 1992 werd het stuk bij Grou officieel geopend.
Uiteindelijk is het laatste stuk pas in 1999 afgerond en officieel geopend. De laatste aanpassingen zijn gedaan tussen 2007 en 2008, verder staan er geen plannen meer op de agenda, de weg is nu officieel klaar.
- Aquaduct: Bij Grou ligt ook het aquaduct Mid-Fryslân. Deze aquaduct is natuurlijk nauw verbonden met de A32, deze gaat onder het aquaduct door. Het aquaduct is aangelegd in de tijd dat de A32 omgebouwd werd tot snelweg en ging dus ook officieel open in 1992. Voor de aanleg van het aquaduct, ging de vroegere rijksweg over een brug, die later omgebouwd werd tot spoorburg (de spoorverbinding Zwolle – Leeuwarden loopt parallel met de snelweg).
Hieronder zie je een afeelding van zowel de A32 als het aquadukt. Links van de snelweg ligt het treinspoort.
- Prinses margriet kanaal: Het Prinses Margriet kanaal werd aangelegd vanaf de jaren 30 van de 20e eeuw, en werd in Friesland officieel in 1951 in gebruik genomen. Dit kanaal vormt een belangrijke transport route tussen Groningen en Lemmer. Omdat het Prinses Margriet kanaal kruist met de A32 en de spoor verbinding tussen Zwolle – Leeuwarden, gaat het kanaal vanaf Grou gezien eerst over het aquaduct en daarna onder de spoorbrug door. Deze brug is beweegbaar, en kan dus open mocht dat nodig zijn.
- Spoorlijn Zwolle – Leeuwarden: Ook heeft Grou een eigen trein station. Dit komt door de verbinding Zwolle – Leeuwarden, die net als de A32 direct langs Grou loopt. Deze lijn is in 1868 aangelegd.
Maak jouw eigen website met JouwWeb