Ruimtelijke ordening

Ruimtelijke Ordening Grou

Historische Dorpskern:

De dorpskern van Grou is bescherm als cultureel erfgoed. Dit betekent dat er strenge regels zijn opgesteld rondom het bouwen en onderhouden van gebouwen en openbare ruimten in de dorpskern van Grou. Er gelden hele specifieke regels over bijvoorbeeld hoogte en uitstraling.

Voor ons onderzoek hebben we een leuk voorbeeld gevonden: In de oude dorpskern ligt de Volmaweg. Op dit moment ligt er langs deze straat wat brakke grond en wat vervallen pandjes. Er zijn op dit moment plannen om hier te gaan bouwen. Het is de bedoeling dat er enkele gewone woonhuizen komen en een appartementencomplex. Enkele bouwvoorwaarden:

* Maximaal aantal wooneenheden: 6

* Maximum bouwhoogte: 11,5 m

* Maximum goothoogte: 9 m

Aan deze regels wordt in de plannen voldaan, maar dit betekend nog niet dat de plannen goed gekeurd zijn. Hieronder zie je een afbeelding van het ontwerp van het appartementencomplex. Ondanks dat het moden en in velen hun ogen mooi complex is, is toch de meerderheid van bewoners in de buurt er op tegen. Zij vinden dat het ontwerp de historische waarde van de dorpskern aantast.

(Helemaal boven vind je een afbeelding van de oude dorpskern van Grou. Dit wordt gekenmerkt door smalle steegjes, oude gebouwen en veel water. Hier onder zie je een afbeelding van de plannen van het appartementencomplex. Dit is het ontwerp waar de meeste bewoners op tegen zijn.)

 

Groene Buffer

Een belangrijk onderdeel van ruimtelijke ordening in Grou is de Groene Buffer. Hierin zijn ook duidelijk de verschillende belangen zichtbaar en de goede oplossing die daarvoor gevonden is.

Langs de west kant van Grou loopt de A32. Dit zorgt natuurlijk voor een goede verbinding richting het Noorden en het Zuiden. Voor Grou is dit erg belangrijk. Maar voor de bewoners die aan de zuid kant van Grou wonen kan dit overlast veroorzaken. Er zit niet veel ruimte tussen de snelweg en de rand van het dorp.

Daarom is besloten een Groene Buffer aan te leggen. Direct naast de snelweg, tussen de snelweg en de rand van het dorp, vind je een grote groene strook. Hier moeten bomen en struikgewas goeien, om het geluid tegen te houden. Ook zie je vanaf de snelweg of vanuit de trein dat tussen de snelweg en de rand van het dorp sportvelden en een ijsbaan aangelegd zijn. Dit alles om te voorkomen dat het dorp overlast ervaart van de A32. Wanneer er dus bouwplannen zijn in dit gebied, moet er goed rekening gehouden worden met de groenvoorzieningen. In sommige gevallen mag er groen verwijder worden, als er weer nieuw aangeplant wordt. Een goed voorbeeld daarvan is de nieuwbouw van de school.

(Hieronder een afbeelding van de sportvelden in de groene buffer. Rechts zie je de snelweg en in de verte een stukje bos. Dit stuk grond/groen moet zorgen voor minder overlast van de snelweg en het spoor voor de wijk die direct links van deze foto licht.)

Nieuw Schoolgebouw

Op dit moment zijn er twee scholen in Grou die nodig toe zijn aan een nieuw gebouw. Door slecht onderhoud en ruimte tekort begint de kwalitiet van het onderwijs hier onder te leiden. Daarom ligt bij de gemeente een nieuw plan om een nieuwe school te bouwen. Hierin zouden beidde scholen gehuisvest moeten worden. Daarnaast is er ook nog ruimte voor twee gym/speellokalen en een kinderopvang.

Omdat het bestemmings gebied in de groene buffer ligt moet er rekening gehouden worden met de groen voorziening. Gelukkig vormt dit niet een heel groot probleem, de grond waarop de school gebouwd gaat worden is grotendeels braak liggende grond. Om toch rekening te houden met de Groene Buffer wordt er waarschijnlijk een grote vijver geplaatst.

De school komt tussen de sportzaal en de middelbare school (OSG Sevenwolden) in. Er wordt zo gebouwd dat er in de toekomst ook een verbinding aangelegd kan worden tussen de basisschool en de sportzaal. Hieronder zie je een foto het braakliggende terrein dat gebruikt gaat worden voor de nieuwe school. Daaronder een luchtfoto van grou, waarin de bouwgrond rood omcirceld is. Hier zie je ook duidelijk de Groene Buffer naast en rondom de snelweg/spoor en de rand van het dorp. 

Industrieterrein Frisia

Er zijn natuurlijk nog veel meer dingen te noemen bij ruimtelijke ordening in Grou. Maar als laatste wil ik alleen nog even het industrieterrein Frisia noemen. Een voor Grou erg kenmerkend industrieterrein.

In het originele bestemmingsplan stonden nogal strakke regels. Eigenlijk elke vorm van bedrijvigheid moest hier te maken hebben met watersport, anders werd het niet goed gekeurd. Maar hierdoor stagneerde de groei van het industrieterrein. Er was eenvoudigweg niet genoeg interesse om een heel industrieterrein te vullen met watersport. Daarom zijn de regels iets versoepeld en kwam er weer meer interesse om in Grou te vestigen.

Op dit terrein vind je nog steeds de fabrieken van Halbertsma, die genoemd worden in de historie van Grou. Al snel zie je de terreinen met eindeloos houten palets en kratjes.

Verder vind je hier, ook heel belangrijk en kenmerkend, het aquaverium. Dit is een gigantisch, modern gebouw, aan de rand van de snelweg. Voor alles wat met boten en botenshows te maken heeft, kun je hier altijd terecht. Wil je hier meer over weten: http://www.aquaverium.nl/aquaverium. Hieronder een foto van het aquaverium.